دپارتمان دندانپزشكى ( دندانپزشكى حيوانات ) اكسيژن

بيمارى هاى دهان و دندان جزء اصلى ترين ناراحتى هاى حيوانات خانگى و آزادزى هستند به گونه اى كه بر مبناى برخى مطالعات ميدانى در اروپا، حدود ٨٠٪؜ از حيواناتى كه به مراكز درمانى مراجعه مى كنند، از مشكلات و بيمارى هاى دهان و دندان نيز رنج مى برند. پژوهش هاى بالينى نشان مى دهد پيشرفت اين بيمارى ها در حيوانات خانگى به راحتى باعث ايجاد عفونت هاى عمومى و نارسايى در ساير ارگان هاى حياتى بدن نيز مى شود.

دپارتمان دندانپزشكى بيمارستان دامپزشكى اكسيژن كه از قديمى ترين بخش هاى تخصصى اين رشته در تهران و ايران محسوب مى شود، از ديرباز خدمات كاملاً تخصصى دندانپزشكى حيوانات را ارائه مى دهد، به گونه اى كه اوّل بار اصطلاح دندانپزشكى حیوانات كه برگردان پارسى واژه Vet Dentistry است، در اين مجموعه و توسط دندامپزشك بيمارستان اكسيژن به كار برده شد.
از گذشته تا كنون، غالب خدماتى كه دامپزشكان كشور در حوزه دندانپزشكى حيوانات خانگى ارائه مى دهند، شوربختانه منحصر به جرمگيرى(بعضاً نه چندان اصولى) و كشيدن دندان هاست!
شايد بتوان ريشه اين نوع درمان را در دو پيشينه مهم كنكاش كرد:
-اوّل آنكه: متاسفانه در دوره ى تحصيلى دكتراى عمومى دامپزشكى در ايران، به مشكلات و بيمارى هاى دندان پرداخته نمى شود.
-دوّم آنكه: بالابودن ميزان شيوع بيمارى پريودنتال در سگ ها و گربه ها، اين نتيجه نادرست را القاء كرده است كه تنها درمان لازم در دندانپزشكى حيوانات، صرفاً محدود به جرمگيرى است؛ در صورتى كه حتى براى پيشگيرى و درمان موثرتر همين بيمارى هم، مداخلات تخصصى ترى در دنيا وجود دارد.

در اين مجموعه به پشتوانه دانش و تجربه متخصصين متبحّر و كارآزموده و نيز بهره گيرى از با كيفيت ترين و مدرن ترين تجهيزات دندانپزشكى و بيهوشى روز دنيا و استفاده از مرغوب ترين متريال مصرفى كه علاوه بر بهبود كيفيت خدمات، موجب ارتقاء بازدهى درمان مى شود؛ آخرين متدهاى تخصصى روز دنيا در حوزه پيشگيرى و درمان بيمارى هاى دهان و دندان حيوانات ارائه مى گردد.

خدمات تخصصى دپارتمان دندانپزشكى اكسيژن

الف-خدمات درمانى:

١-درمان انواع پوسيدگى هاى دندان
٢-ترميم انواع شكستگى هاى دندان
٣-درمان تاج و انواع پروتز هاى ثابت دندان
٤-درمان ريشه دندان(عصب كشى)
٥-درمان بيمارى هاى لثه و جراحى هاى پريودانتيكس
٦-درمان تخصصى بيمارى پريودنتال
٧-درمان و درناژ آبسه ها و حذف کانون های عفونی حاد یا مزمن در ناحیه دهان
٨-درمان ناهنجارى هاى مادرزادى دندان ها و ناحيه فك و صورت

ب-خدمات جراحى دندانپزشكى :

١-جراحى حذف دندان غیرقابل نگهداری و عفونی
٢-جراحى حذف ريشه باقيمانده در استخوان فك
٣-جراحى حذف دندان هاى نهفته در لثه يا مدفون در استخوان
٤-جراحى ترميمى و اصلاحى لثه(پريودانتيكس)
٥-جراحى انتهاى ريشه دندان(آپيكو اكتومى-Apicoectomy)
٦-جراحى پيوند استخوان فك
٧-جراحى هاى ترميمى تروما و شكستگى هاى استخوانى ناحيه فك و صورت(با همكارى متخصص جراحى و بيهوشى)

ج-خدمات مراقبتى-پيشگيرى:

١-وارنيش فلورايد دندان ها جهت جلوگيرى از پوسيدگى
٢-جرمگيرى، بروساژ و پاكسازى دندان ها جهت پيشگيرى از پوسيدگى دندان ها و ابتلا به بيمارى هاى لثه و پريودنتال

د-خدمات بهداشتى-زيبايى:

١-ترميم هاى كامپوزيت و زيبايى
٢-بليچينگ و سفيد كردن دندان ها
٣-كاشت نگين هاى تزيينى روى دندان ها

ه-خدمات پرستارى:

١-آموزش عملى نحوه صحيح مسواك كردن دندان ها و استفاده مناسب از دهان شويه براى حيوانات خانگى(توسط پرستاران بخش دندانپزشكى حیوانات تهران)
٢-شست و شوى مخصوص و ضدعفونى محوطه دهان و دندان متعاقب عمل هاى جراحى يا شرايط خاص (توسط پرستاران بخش دندانپزشكى)

و-خدمات دندانپزشكى خرگوش سانان و جوندگان:

١-اصلاح تخصصى دندان هاى پيشين
٢-اصلاح تخصصى دندان هاى گونه اى
٣-درمان و درناژ آبسه ها و حذف کانون های عفونی حاد یا مزمن در ناحیه دهان
٤-درمان بلندشدگى ريشه دندان ها(Root Elongation)
٥-جراحى هاى تخصصى فك و صورت(با همكارى متخصص جراحى و بيهوشى)

ز-خدمات آرامبخشى و بيهوشى:

مداخلات دندانپزشكى نيازمند آرامبخشى، بى حسى موضعى و القاى بيهوشى عمومى است.
امروزه با پيشرفت تكنولوژى و ارتقاى سطح كيفى خدمات درمانى، «بيهوشى عمومى استنشاقى همراه با لوله گذارى ناى(Tracheal Intubation)» تنها استاندارد پذيرفته شده براى بيهوشى لازم قبل از مداخلات دندانپزشكى در دنيا است. از آنجا كه غالب اينسترومنت ها و هندپيس هاى يونيت دندانپزشكى در حين كار خود، آب و مايعات را در محوطه دهان اسپرى مى كند، ساكشن مدام و لوله گذارى ناى جهت جلوگيرى از آسپيراسيون ريوى، جزء لاينفكّ بيهوشى محسوب مى شود.
پيش از بيهوشى چكاپ كامل داخلى، معاينه دستگاه تنفسى و قلبى-عروقى، آزمايش هاى تكميلى خون و در صورت نياز راديوگرافى قفسه سينه و اكوكارديوگرافى انجام مى شود.
اين قسمت از خدمات كه منحصراً توسط متخصص جراحى و بيهوشى و در صورت نياز با مشورت متخصص داخلى ارائه مى گردد، با مانيتورينگ كامل بيمار تا پايان مداخلات دندانپزشكى ادامه مى يابد و با ريكاورى و بازگشت بيمار از بيهوشى به اتمام مى رسد.
اين بخش با رعايت كامل استانداردهاى علمى روز دنيا و با مديريت «دكتر محمدياسان بنگش» متخصص جراحى و بيهوشى و اكسترن شيپ جراحى از دانشگاه مونترآل كانادا، تجربه هاى تماماً موفقى در زمينه بيهوشى حيوانات مسن و با ريسك بالا، در كارنامه خود به ثبت رسانده است.

 

اهمیت دندانپزشکی دامپزشکی در سلامتی حیوانات

حیوانات بیشتر کارهای خودشان را با دهان انجام می دهند. از خوردن و آشامیدن گرفته تا اکتشاف، تنفس و برقراری ارتباط همه توسط دهان انجام می شود. بنابراین هنگام ایجاد مشکل در دندان های آن ها انجام این فعالیت ها دشوار و گاهی ناممکن خواهد بود. قدم اول از بروز چنین مشکلاتی در حیوانات پیشگیری و رعایت بهداشت دندان و دهان است. اما اگر دندان های حیوانات دچار مشکل شود، دندانپزشکی دامپزشکی می تواند راه حل معجزه آسایی برای درمان این مشکلات باشد.

امروزه با پیشرفت صنعت پزشکی و تجهزات پیشرفته دندانپزشکی حیوانات درتهران پاسخ گویی تمام مشکلات مربوط به دندان حیوانات است. بنابراین اگر شاهد بروز مشکلات دندانی حیوانات خانگی تان بودید، بهترین راه حل مراجعه به دندانپزشکی دامپزشکی می باشد. این مرکز با تشخیص و درمان مشکلات ناشی از دندان به حیوان خانگی تان کمک می کند که به زندگی عادی خود بازگردد.